Sirius och IFK Göteborg spelade den första allsvenska matchen på Studenternas på över 40 år, men gräsmattan var usel. Nu riskerar Sirius att tvingas flytta nästa hemmamatch. Sten Larsson, idrottschef på Uppsala kommun, säger att växtligheten inte riktigt kommit igång ännu och att det inte är ovanligt på den här breddgraden. För att inte riskera att planen skadas resten av säsongen har de valt att stänga av gräsmattan tillsvidare. Jörgen Lennartsson, tränare för IFK Göteborg, beskrev planen som en så kallad vårplan och tyckte att den var spelbar. Men funktionärer på plats fick göra en rejäl arbetsinsats i pausen för att laga uppfläkta tuvor. Sirius spelar nästa hemmamatch den 24 april mot Kalmar FF, men det är fortfarande oklart om matchen kommer att spelas i Uppsala eller om Sirius får flytta sin match till Gävle istället. Sten Larsson säger att det finns inga garantier, men att de gör sin yttersta för att planen ska vara spelduglig så fort som möjligt. Sirius har redan börjat förbereda sig för möjligheten att flytta matchen och arbetar hårt för att hitta en lösning. Det är en utmaning för klubben, men de är fast beslutna att hitta en väg framåt. Andra klubbar i Allsvenskan har också haft problem med sina planer tidigare, så det är inte en unik situation för Sirius. Men för Sirius är det viktigt att hitta en lösning som fungerar för alla parter. Det återstår att se vad som händer härnäst, men en sak är säker: Sirius kommer att göra allt de kan för att säkra en bra upplevelse för sina fans.